Kalau Nak Bagi Dult Biar Ikhlas ,Tak Payah lah p4ksa-p4ksa suruh makan cili.

Islam mengajar penganutnya agar tidak berlaku z4lim kepada sesama manusia sama ada secara percakapan atau perbuatan mahupun dari segi h4rta benda.Setelah melakukan kesalahan dan kez4liman hendaklah segera meminta maaf semasa di dunia lagi agar sentiasa terlepas daripada sebarang d@kwaan mahupun tuntutan semasa di akhirat nanti kerana ketika itu kemaafan dan nilaian h4rta benda sudah tidak bernilai lagi bagi menebus kez4liman yang dilakukan sewaktu di dunia.

Kadang-kadang, orang sanggup buat apa sahaja untuk mendapatkan duit lebih-lebih lagi dalam keadaan terdesak. Tetapi, ini tidak bermakna kita boleh mengambil kesempatan di atas kesempitan orang lain.

Baru-baru ni, seorang pengguna Fac3book telah kongsikan video seorang kanak-kanak perempuan yang sedang meng3mis di kaki lima sebelum didatangi oleh seorang lelaki.

Kejadian yang berlaku di salah sebuah negara Timur Tengah ini menunjukkan lelaki tersebut men4warkan kanak-kanak itu sejuml4h w4ng dengan syarat dia perlu makan sebiji cili padi.

Dalam video yang dikongsikan ini, netizen ini tulis di kapsyen, “Sedih melihat orang k4ya mempermainkan tangisan orang miskin. Anak ini sanggup tahan s@kit dari pedas cili ni untuk dapatkan w4ng yang kecil juml4hnya. h1na betul orang k4ya ni mainkan tangisan orang miskin dan anak yatim.”

Dalam video dekat bawah ni jugak korang boleh tengok budak ni sampai keluar air mata sebab tahan pedas, tapi orang yang ambil video ni gelak-gelakkan je sebab suka dapat kenakan budak ini.

Netizen turut meluahkan rasa tak puas hati dengan mengatakan tindakan ini sebagai pengh1naan terhadap golongan miskin serta tak berperikemanusiaan.

Orang z4lim akan menjadi seorang yang muflls di akhirat kerana setiap amalan solehnya diambil bagi men3bus kez4liman yang telah dilakukan dan jika amalan solehnya tidak mencukupi maka setiap amal kejahatan orang yang diz4liminya akan ditimpakan ke atasnya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

− 7 = 1